donderdag 19 juli 2012

Fromista

Vanmorgen om tien voor zeven reeds vertrokken voor een tocht van ongeveer 25km. De kaarten zijn het niet altijd eens met elkaar. Volgens de ene kaart is het 23km, volgens de andere 26km. Het klinkt heldhaftiger als ik ervan uitga dat het 26km was :-). Gelukkig was het vandaag 10graden frisser dan gisteren. Even in concrete cijfers: Vandaag was het 29graden met een fijn briesje, wat het stappen toch wat lichter maakte. De eerste kms ging het eerst steil bergop en na 300meter op de  meseta terug even steil bergaf. Na 6km was ik eigenlijk al helemaal uitgeteld. Dus even een broodje gegeten en een koffie gedronken en met de moed der wanhoop terug vertrokken. Al is dit stuk desolaat en heet, ik vind het wondermooi. Al die oneindige graanvelden, het ene afgedaan het andere nog in groei, en grote velden vol zonnebloemen. Na zo´n 7 km begon ik te voelen dat een toilet welkom zou zijn, en mijn stap ging vanzelf een stuk sneller. Op de duur was ik bijna aan het lopen :-) : Wat een opluchting toen ik eindelijk een dorpje bereikte ( de naam is mij nu even ontglipt). Daarna weer even gezeten, de voeten wat laten rusten in de lucht en dan de laatste 6 km aangevat. Uiteindelijk was het toch al bijna half drie toen ik hier in Fromista aankwam. Eerst dacht ik als ik hier bijna was dat hier 5 huizen stonden of zo, maar het is eigenlijk wel een levendige en vrij grote gemeente. Dat heb je hier vaak. Vanop afstand lijkt een dorp doods en bouwvallig, maar eens je er binnen wandelt is het vol leven. Tenzij tussen 14 en 17u, dan is het stiller dan midden in de nacht :-)
Ik ga hier nog een beetje rondkijken, ze hebben hier enkele oude kerkjes staan.
Groetjes,
Anne

9 opmerkingen:

  1. Pf, ons maak je niet jaloers hoor...hier zie je ook geen kat op straat tussen 14u en 17u! Katten houden niet van water...

    Jammer ook van mijn extra foto-opdracht...nu ja, je hebt al uitdaging genoeg vermoed ik ;-) Wel met iets meer dan 'enkele' foto's naar huis komen hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Anne,
    stuur toch maar wat zon en lichtje briesjes onze kant op. Het weer is hier helemaal het noorden kwijt. De voorbije weken ben ik met de fiets al een paar keer in ongelooflijke plensbuien terecht gekomen! Fromista, Castrojeriz, ... de open graanvelden waar je langs wandelt, het spreekt tot de verbeelding. Soigneer de voeten en morgen weer dapper verder! We volgen mee.
    hasta pronto,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste AnnE,
    In de jaren zestig (van vorige eeuw!!!) werden heel veel "ANNEKES" geboren. Bij de geboorte van ons "Anneke", hebben wij gekozen voor de voornaam An, A - N tout court! De ouders van de vriendin van mijn zoon Dirk (kan je nog volgen ??) hebben geopteerd voor Ann - A - N - N ;
    en NU pas heb ik het door, dat jouw ouders de voorkeur gegeven hebben aan Anne, met een E achteraan "Anne" ! zo zie je maar, beter laat dan nooit... ik zal niet meer Anne, zonder E, schrijven ! maar in het verkleinwoord zijn het toch allemaal onze Annekes, hee ?
    volhouden, nu ben je ongeveer halfweg ??? groetjes Claudine met een E achteraan !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ouders wilden ook een An, maar dat mocht helaas niet van de ambtenaar in Mechelen op dat ogenblik. Tot mijn 12de heb ik nooit geweten dat het Anne was :-)

      Verwijderen
  4. Spreekt enorm tot de verbeelding, de tocht. Ik begin straks zelf aan mijn eigen vakantie en een van de voornemens is om alles van de digitale (cyber)leefwereld even te laten voor wat het is, wat dus ook betekent dat ik de volgende weken de blog niet meer zal (kunnen) volgen, spijtig genoeg.
    Maar weet dat ik in gedachten al heel wat stukken heb meegestapt, en dat zal blijven doen (ook zonder internet).
    Veel goeie moed nog en heel veel plezier!
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geniet van je verlof Bert! Je hebt het dubbel en dik verdiend! Ik hoop dat je een warme, zonnige plek uitkiest voor je vakantie :-)
      See Ya!

      Verwijderen
  5. Anneke je hebt de kans morgen om..... Niet zeuren moeder hoor ik je denken,ik doe toch mijn zin. Gelijk heb je,ik kan het maar proberen. Het ligt er hier weer kloddernat bij alsof we met de tuinslang een spelletje gespeeld hebben en op onze leefheid doe je dat toch niet!!! Op je foto lach je me toe maar ik zie je wel bezweet,moe en met een getrokken gezicht verder ploeteren al of niet met ongemakken waar je nog niet eens over verteld hebt. Straks heb je weer een stukje bewoonde wereld en dan gaat de tocht verder in de oase in de Meseta. Maar laat ons eerlijk wezen, wie had gedacht dat je het al zover zou brengen? Verzorg je goed eten, drinken en fruit,je durft het wel te vergeten maar het is héél belangrijk.
    Toch maar weer die dikke knuffel warm of niet. xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anneke, ter gelegenheid van onze nationale feestdag, sprak onze welgezinde vorst deze middag zijn bewondering uit over de goede gang van zaken in zijn Belgenland. Speciale vermeldingen kregen wetenschappers en sportlui.Hardlopers en andere door onze nationale kas gesponserde spierbundels mochten de revue passeren.Voor het nationaal imago zijn individualistische doorstappers naar Compostela niet van zo een groot belang. Nochtans zijn je moed en doorzettingsvermogen even bewonderingswaardig als deze van onze nationale TV helden. Moed en doorzettingsvermogen dat is één zaak, maar ook ik wil je er nog eens op wijzen dat het zeker geen schande zou zijn moest je morgen het laatste deel van die helletocht naar Léon per bus afleggen.Je bent tenslotte geen soldaat van het franse vreemdelingenlegioen.De bekende wereldreiziger en TV maker Paul Theroux scheef, en misschien moge het een hart onder de riem steken "Ik heb ontdekt, dat je bijna alles kunt bereiken en bijna overal kunt komen, zolang je maar geen haast hebt". Besluit, doe vooral wat je denkt dat je moet doen en doe wat je geestelijk en fysiek aankunt. Veel sterkte, XXX Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u wel Dirk! Je hebt helemaal gelijk!
      Voorlopig kan ik nog steeds bergen verzetten. Ik zie de bergketen trouwens in de verte liggen. volgende week zullen we zien hoe we daar over geraken :-)
      xxx

      Verwijderen