donderdag 5 juli 2012

Cizur Menor

Vandaag 5 km verder gestapt dan initieel gepland. Het ging goed, niet teveel hoge klimpartijen en ook geen al te scherpe afdalingen. Zo heb ik het graag. Het stuk door Pamplona was niet aan mij besteed. Dat bleef maar duren, en dat noemen ze een klein stadje. Ik krijg al schrik voor Burgos en Leon.
Het landschap gaat nu ook veranderen. Nog wel heuvelig, maar minder beschutting.
Het weer was ideaal vandaag. Ik zag mensen met jassen en mutsen, maar alle stappers liepen in korte mouwen te zweten. Zelfs ik. En ondanks de enorm donkere lucht, geen spatje regen gehad. Wat kan je nog meer wensen.
De laatste kms heb ik een hele tijd met een spanjaard lopen kletsen, in het spaans, jawel: Eindelijk kan ik al die kwartiertjes gefluister op de trein in de praktijk omzetten. Die man vroeg waar ik Spaans geleerd had, want dat het vrij goed wat. Ikke glunderen in mijn binnenste natuurlijk.
Na drie dagen wandelen, begin ik nu toch een zekere routine te hebben. Opstaan, eten, wandelen, douchen, kleren wassen, internet, rondhangen, eten, slapen. ´s  middags eet ik ergens onderweg een broodje met een cola.
Als ik opnieuw zou moeten pakken, zou ik de koekjes thuis laten, en ook een drinkfles, maar ik zou wel mijn e-reader meenemen. Die heb ik al erg gemist. In de namiddag is er echt niet veel te doen, en ik ben nog niet sociaal genoeg om mij zomaar bij anderen aan te sluiten.
Wat mij vooral bijblijft van de voorbije wandelingen , zijn de prachtige  natuur, de dieren die vrij rondlopen in de bergen met bellen rond hun nek: paarden, koeien, schapen. De grote roofvogels die rondcirkelen, de rustige dorpjes en oude kerkjes.
Benieuwd wat het volgende stuk gaat geven.
Morgen Puenta la Reina.
Groetjes,
Anne

7 opmerkingen:

  1. Dat is nog allemaal positief,ik hoorde deze namiddag van de man die de camono al drie keer gelopen had dat het een moeilijke dag gaat worden morgen. Maar die kent ons An niet natuurlijk!!Taalvaardigheid genoeg,sociaal kun je bijkweken,en trots heb je ook. Wat moet dat meer zijn. Gerard is Jacobus in de buurt? Voetjes verzorgen en het overbodige gooi je weg.we duimen verder en het kaarsje doet zijn werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We ( jouw vader en jouw broer Wim en ik ) zitten hier samen jouw spannende verhalen te lezen .

    bravo he we voelen dat het jou gaat lukken .

    Vele groetjes van ons alle drie

    Tot een volgend keer

    Jo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gisterenavond hebben we even gebeld. Ik probeer dat tot een minimum te beperken, want strikte afzondering bevordert de prestatie. Anne klonk heel optimist, zelfbewust als een echte kampioen. Bovendien komt haar avontuurlijke aanleg naar boven! Zo vond ze het geen probleem dat ze de voorbije nacht heeft ze geslapen op een slaapzaal met alleen maar mannen; 11 in totaal. Hun namen (to be confirmed) : Del Bosqué, Cassilias, Piqué, Serio Ramos, Xavi Alonso, Torres,Iniesta, Fabregas.... Zij stappen allen uit pure dankbaarheid voor het behalen van het EK naar Compostella. Of ik mij hierover zorgen moet maken? Neen, helemaal niet, Anne kent als geen ander de gevaren van dit soort omstandigheden.
    Eergisteren kloeg ze nog over pijn in haar voet, maar die is helemaal weg. Met andere woorden, is is in topconditie om vandaag aan een zware etappe te beginnen. Vanaf het begin gaat het 8 km bergop, van 450 naar bijna 800m boven de zeespiegel. Daarna volgt een aanvangelijk scherpe en daarna zachte daling tot in Puente la Reina. Eh, "Reina": is de koningin hier toch geweest? Excuus dan voor mijn smalende opmerking tijdens de koninginnerit; dag 1.
    In de gids lees ik dat Puenta la Reina een typisch Baskisch pelgrimsdorpje is. Ik kijk uit naar het sfeerbeeld dat Annemieke in haar verslag zal neerschrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Amai Anne, wat een avontuur. Ik bewonder je! Sorry dat ik nog niet eerder reageerde maar 't is hier superdruk geweest, nog erger dan anders voor de sluiting van de bouw. We zijn zelfs nog niet vertrokken door de nodige zorgen met de zaak. Ik ben dus blij dat ik niet meteen door de bergen moet gaan stappen, want platte rust,een goed boek, yoga, het Zuiderse zonneke en de nodige aperitivos zullen me deugd doen. Uiteraard zal ik het joggen /fietsen wel weer oppakken, maar nu effe niet :-). Ik zal weinig kans zien op vakantie je blog te volgen, maar hoop dat je je tocht even moedig, vlot en gezwind verder zet. 't klinkt alvast goed! En dan... bij aankomst, is er Gerard en vuurwerk :-). Proficiat trouwens weeral aan Jasper, die keer op keer met schitterende resultaten thuis komt. Een moeder zou voor minder gaan glunderen! Het ga je goed en tot... Dikke kussen xxx Ilse

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Anne, tijdens ons verblijf in Frankrijk al vaak aan je gedacht, zeker toen we in Conques in de buurt van de prachtige Romaanse kerk een 'Maison de Pelérins de Compostelle' zagen. Toen een paar stevig gepakte wandelaars enigszins bezweet (bij zo'n 30°C) de helling op kwamen, duimde ik voor mooi weer voor je tocht, met af en toe een frisse regenbui (vooral 's nachts). De natuur, met de wisselende landschappen, geuren, kleuren en geluiden zal je zeker deugd doen! Geniet ervan! Met een Baskisch dorpje vandaag in het vooruitzicht ... hasta pronto, Betty

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Haha,en ze is al ter bestemming doodmoe maar voldaan.Even uitblazen en uitkijken naar proviand lijkt mij een prima idee.
    Haar verslag volgt later, hoop ik toch. Goed gedaan Annemie!De eerste 100kms zijn er bijna af!Goed bezig!xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Annemieke, blaren zijn het lot van iedere peldgrim, maar daarom niet minder vervelend. Ik heb eens in 'mens en gezondheid; 2009' gaan kijken en daar zegt men het volgende over blaren:

    "Doorwandelen met blaren
    Als je de wandeling voortzet met een gesloten blaar, zal er natuurlijk druk en wrijving op die plaats blijven. Je kunt dan alleen zonder problemen doorlopen als je eerst de blaar draineert. Dat gaat als volgt:


    eerst de blaar goed ontsmetten
    dan met een steriele naald een gaatje prikken aan beide kanten van de looprichting van de blaar, maar alleen in de bovenhuid, dus niet in de onderliggende huid
    hierbij de voorzijde van de naald niet aanraken, want hij moet steriel blijven
    druk met de naald het vocht voorzichtig uit de blaar
    knip vooral geen vel van de blaar weg
    de blaar dakpansgewijze afplakken met tape
    de pleisters niet te strak aantrekken, want anders ontstaan plooien in de huid
    volg daarbij zoveel mogelijk de voetvorm
    na het plakken talkpoeder erop, zodat de kleefranden minder plakkerig worden waardoor de sokken makkelijker weer aan gaan
    het overtollige poeder wegblazen"

    Je gaat vandaag tot Monasterio de Irache? In de gids zie ik bij dat plaatsje geen informatie over overnachtingsmogelijkheden. Er is wel het klooster zelf, maar een intrede in het klooster had je toch niet voorzien? (dan heb ik pas iets om me zorgen over te maken...)

    BeantwoordenVerwijderen