maandag 16 juli 2012

Burgos, dag 2

Een rustige nacht, maar evengoed om de haverklap wakker. En koud dat het hier is 's nachts!
Ik heb een serieuze verleiding kunnen weerstaan. Die kwam van Gerard, met het voorstel om hier de trein te nemen tot Léon en vandaar verder te wandelen. Volgende 180km gaan immers door immense vlakten zonder beschutting, dus vreselijk heet als de zon schijnt. Toen kwam het idee van ons Annelies om een fiets te huren ( ze ging dat in Canada doen, maar koopt nu een tweedehands en verkoopt die dan weer) en dat leek me wel wat. Vandaag dus al vroeg gaan informeren of dat kon, en het betreffende kantoor gezocht. Dat huren viel nog mee, maar de bijkomende zaken zoals slot, binnenband, gereedschap, verplichte helm, pomp moet je allemaal kopen en dus vond ik het op den duur toch wat duur uitvallen. Camino says NO once more. Het wordt dus acht dagen zwoegen naar Léon. Na een lekker middagmaal heb ik de kathedraal bezocht. Ik kan het iedereen aanbevelen. Nog nooit heb ik zoiets gezien! Echt prachtig. Ik heb er anderhalf uur doorgebracht, maar het had langer kunnen duren als ik niet te moe was geworden. Het is tenslotte rustdag en ik heb al wat kms afgestapt op mijn sloefkes vandaag. Ook niet ideaal voor mijn voeten, dus heb ik mij toch maar een soldeke cadeau gedaan, zodat mijn voeten echt tot rust kunnen komen na hun 'werkdag'. Ook eens bij de betere boekenwinkel binnengestapt waar ze wel Engelstalige boeken hebben, maar of niet mijn smaak, of te zwaar (om mee te dragen bedoel ik).
Zodadelijk nog eens naar de apotheek voor een voorraad plakkers en steriel gaas want die vliegen erdoor.
Ik hoop dat jullie ondertussen toch ook al eens de zon gezien hebben. Hier is het soms echt veel te heet, al zeker om te stappen, maar zoals ik al zei, ´s nachts koelt het enorm af tot amper 7 graden of zo.
Groetjes,
Anne

11 opmerkingen:

  1. Binnenband, gereedschap, helm, allemaal niet nodig :D zonder gaat ook ;) hou de moed erin, je bent er bijna! Wie weet wie en wat je nog allemaal tegenkomt... You can do it!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Christel Limpens17 juli 2012 om 09:26

    Helabakes,

    Ik lees jouw verhalen in 1 keer na elkaar (een weekje verlof genomen) en met verbazing en heel veel bewondering tracht ik me in te beelden wat jij allemaal te zien krijgt. Het moet prachtig zijn!
    Aan de andere kant voel ik ook met je mee als ik lees over die pijnlijke voeten. Deze moet je zeker goed blijven verzorgen, want zonder deze stappers kom je niet ver hé.
    En jezelf af en toe een hotelletje permiteren is ook geen overbodige luxe. Terwijl het hier herfst is, blijf ik supporteren en blijf ik jou bewonderen. Nog veel succes!
    Lieve groetjes,
    Christel

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Inderdaad, je hebt aan mijn verleiding weerstaan, maar dat gebeurt wel vaker (..). Naar goede gewoonte moet iedere pelgrim zo een verleiding voorgelegd krijgen; denk maar aan Christus in de woestijn. Toegegeven, het voorstel van Annelies sloot beter aan bij 'natuur' van de camino. Of nog beter: koop er een oude ezel; die moet er zeker ergens lopen (maar niet aan dat boertje vragen, hé).
    Anderzijds, je batterijen zijn duidelijk terug opgeladen en je schoenen zijn nog lang niet versleten (over de blaren praten we niet meer).
    XXX

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt woestijnklimaat precies... leuk en goed gedaan, dat weerstaan aan de verleiding! (denk ik)
    Hier is het still waiting for the sun... maar ik zweet al als ik aan uw tocht naar Leon denk, dus we baden mee in het zweet... Genoeg blijven drinken!! Ook al zweet ge het direct terug uit, blijven drinken (en niet alleen rioja).
    en qua lectuur: el pais of el mundo van het weekend? (niet te zwaar om te dragen, en toch serieus wat lectuur om door te worstelen... en ge kunt ze achterlaten als ge ze gelezen hebt). En met uw Spaans moet dat tegenwoordig geen enkel probleem meer zijn.
    Blijf ervan genieten!
    en goeie moed nog

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De krant is nog een goed idee. Al zal mijn Spaans wel nog serieus te kort schieten om veel te begrijpen.
      En dat drinken.... ik moet er blijven aan denken inderdaad :-)

      Verwijderen
  5. Haha niet te vermurmen,trouw aan je voorgenomen route zoals een echte pelgrim past al zul je daar af en toe wel spijt van hebben! Hier zie je maar aan de bladeren van de bomen dat het zomer is,nat, wind en koud, dagen aan één stuk terwijl jij nu echt aan het worstelen bent tegen de hitte, het stof,de vermoeidheid ,hopelijk kom je een ander goed mens tegen die dezelfde betrachting heeft.Anneke dit wordt een stuk zuiver op karakter! Jij kunt het, zeker weten. Dikke knuffel(daar is het te warm voor zeker) zoentje dan en ..... van ons.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dag Anne,
    amaai zeg, wat een moed heb jij! Zo doorzetten, ondanks al die pijn aan je voeten.
    Je leert onderweg wel heel wat mensen kennen. Dat moet zeer verrijkend zijn ... al zijn sommige ontmoetingen eerder verrassend, al zal je er later wel kunnen mee lachen.
    Als ik merk hoe je van het landschap en de dorpsjes geniet, zou ik bijna jaloers worden, maar ik denk echt niet dat ik er zo'n kapotte voeten zou voor over hebben.
    Goede moet nog!
    Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Beste Bloggers,
    Geen paniek. Ten gevolge van - alweer - een dopinggeval heerste er gisterenavond spreekverbod. Jullie zullen denken "dan is nogal frank; slek dat maar eens door". Let niet op mijn takfouten, ze zeggen toch maar de halve waarheid. De andere helft: Anne had geen internet gisteren.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik denk dat je vandaag na een internetloze dag gisteren,héél moe maar voldaan,dichter bij de bewoonde wereld en een paar ontmoetingen, weer wat verijking rijker bent.Hoe is dat weer geschreven!!! Voor straks een hele goeie herstellende nachtrust gewenst.Hele dikke zoen X.Tot morgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hey Anne,

    Mijn eigen sterke start in het volgen van de blog kon natuurlijk niet blijven duren...dus had ik vandaag een serieuze inhaalbeweging te doen om terug mee te zijn op de tocht. Een pak kilometers bijgelezen, mijn ogen doen er pijn van!

    Enkele belangrijke opmerkingen:
    * Een fontein die alcohol spuit: daar zeg je geen neen tegen. Ook niet als het 7u15 in de ochtend is. Ik bedoel maar: hier in Gent zijn er mensen die betalen voor een Irish Coffee om 7u15, dan is het een beetje vreemd dat jij daar aan voorbijgaat!
    * De pijnlijke voeten: het is pijnlijk om te lezen. Ik merk dat het ondertussen wel beter gaat, maar krijg nog altijd een beetje de kriebels als ik bedenk dat ik eind augustus misschien wel een foto van een gele teen ga te zien krijgen. Nonononono! (zelfde toonhoogte als jij tegen dat boertje)
    * Over 'No' gesproken: ik beschouw 'Camino says NO' nu al - uiteraard, wat had je gedacht - als de Compostella-klassieker! We gaan daar nog wel eens filosofisch over doen als je terugkomt, maar ik denk dat de weg gewoon wil tonen dat je het helemaal aankan. Go for it all the way! (en weersta dus aan al die verleidingen :))
    * Over filosofen gesproken: ik zou geen mannen vertrouwen die Israël heten. ;)
    * Planten: ik kan alleen maar hopen dat ze nog leven nu ze in de zorgende handen *ahum* van Bert en Jan zijn. Dat Marian het nodig vond dat te melden, ik sta er nog steeds versteld van! :p Maar geen nood, vanaf maandag ben ik terug op post ;)

    Het is super om te lezen dat de trip enerzijds loodzwaar blijkt te zijn maar anderzijds jouw optimistisch humeur jou over de zwaarste cols sleurt! En dat zonder vochtafdrijvend middel... ;)

    Wel nog een extra opdracht: je denkt er blijkbaar wel aan om foto's te nemen. Wat ik een geweldig plan vind. Maar je moet ook eens proberen er af en toe eentje op de blog te zwieren. Of maak ik mij de verkeerde illusie dat het merendeel van de berichten geschreven wordt op de Samsung? En zit je dus eigenlijk telkens achter een vaste pc waardoor de foto niet mee op het net kan gezwierd worden? Ik zeg het maar omdat die wereldkaart in autobanden (?) mij bijzonder intrigeert...ik hoop dat je er een foto van genomen hebt! Die wil ik namelijk wel zien bij terugkeer... ;)

    Ik duim dat het moeilijke stuk waar je nu blijkbaar in zit snel voorbij is en kijk al uit naar het volgende bericht. Tot dan: "nie neute, nie pleuje!"

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Aha, daar ben je! :-)
    Ik schrijf inderdaad steeds vanop een vaste computer (1euro voor 20 minuten :-) ) Wifi lukt bijna nooit, helaas. Het is ook niet altijd evident om mijn gsm opgeladen te krijgen, dus ik moet wat zuinig zijn met de batterij. De foto's (het zijn er echt maar enkele) zullen dus moeten wachten.
    Groetjes,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen